Hyvinvointijohtaminen
Hyvinvoinnin johtaminen vastaa kysymykseen ”Miten?”. Se suuntaa konkreettisesti oppilaan kohti oppimisen tavoitetta. Tavoitteita ei rakenneta ainoastaan yksilöllisesti vaan luokkatasolla – pedagogisesti ja tekniikan tuella.
KnowNow–avaimessa yhdistetään teknologia ja pedagogiikka saumattomasti yhteen. Teknologiaa käytetään subjektiiviseen ja objektiviseen mittaamiseen ja taustatiedon keräämiseen. KnowNow-pedagogiikka perustuu kolmeen hyvinvointia tukevaan osa-alueeseen: Hyvinvointioppimiseen, Hyvinvointijohtamiseen ja Hyvinvointiympäristöihin.
KnowNow-mittauksen avulla saadaan tietoa lapsen energisyydestä. Kiinnostuksen kohteena on, miten energiseksi lapsi itsensä kokee koulussa, kotona, harrastuksissa ja kavereiden kanssa. Energisyyttä havainnoidaan subjektiivisesti ja objektiivisesti mitatun datan perusteella KnowNow-mittalaitteella. Laitetta pidetään rannekellon tavoin. KnowNow-mittari tunnistaa pienetkin liikkeet ja sen avulla voidaan muun muassa erotella uniaika ja passiiviset hetket (vaikkapa istuminen ja ruutuaika) mutta myös eritasoiset liikuntasuoritukset.
Hyvinvoinnin opettaminen koetaan usein vaikeaksi. Tieto ei siirry elämäntapamuutokseksi. Hyvinvoinnin oppiminen on sen sijaan helppoa, koska siinä oppilas ohjautuu sisältäpäin, jolloin erillistä motivointia ei tarvita ulkoapäin, ainoastaan rakenne oppimiselle. Hyvinvointioppiminen vastaa kysymykseen ”Miksi?”.
Hyvinvoinnin johtaminen vastaa kysymykseen ”Miten?”. Se suuntaa konkreettisesti oppilaan kohti oppimisen tavoitetta. Tavoitteita ei rakenneta ainoastaan yksilöllisesti vaan luokkatasolla – pedagogisesti ja tekniikan tuella.
Hyvinvointiympäristöt ovat fyysisiä ja sosiaalisia. Ne joko mahdollistavat tai hidastavat oppijoita saavuttamaan oman maksimipotentiaalin. KnowNow avain auttaa oppilasta hahmottamaan sosiaalisten suhteiden ja vapaa-ajan vaikutuksen omaan hyvinvointiin. Yhdessä on helpompi muuttua kuin yksin. Se vastaa kysymykseen ”Mitä?”.