Hyvinvointi oppimisen perustana
Jukka Sinnemäki, Opettaja
Opettajan arkea
Koulun arki on nykyisin hyvin monien yksilöllisten prosessien ohjaamista ja tukemista. Omassa luokassani oli haasteita ja mielestäni moni oppilas ei päässyt oppimisessa omaan parhaaseensa. Toinen haaste liittyi resursointiin. Tukitoimet ja yksilölliset opetusjärjestelyt vievät paljon aikaa ja voimavaroja. Panostuksella ei saavuteta tuloksia, jos oppilas on väsynyt, nälkäinen tai perusturvallisuudessa on puutteita.
Kaiken perustana oppilaiden hyvinvointi
Hyvinvointiin panostaminen on nostanut ratkaisevasti sekä kouluviihtyvyyttä että oppimistuloksia. Omassa luokassani muutosprosessi lähti liikkumisesta. Liikunnallinen haaste, aktiivisuuden mittaus ja oppilaiden mahdollisuus vaikuttaa itse arkeensa nostivat motivaatiota. Kun aloimme mitata aktiivisuutta ja lepoa, huomasimme yhdessä, että elämäntavoissa on korjaamista. Tavoitteet auttoivat kaikkia ja yhdessä huomasimme muutoksen vaikutuksen oppimistuloksiin ja luokan ilmapiiriin.
Hyvinvoinnissa tapahtuneet muutokset näkyivät myös kotona. Mitatut tulokset olivat huoltajillekin viesti oppilaan elämäntavoista. On helpompi keskustella asioista, kun on reaaliaikainen tieto ja näkemys esimerkiksi riittävästä levosta. Kodin ja koulun yhteistyötä on pyritty kehittämään jatkuvasti entistä vuorovaikutteisemmaksi. Wilmasta tai muista vastaavista yhteydenpitovälineistä näemme, miten meidän lapsillamme koulussa menee. Numerot ja muut viestit kertovat tuloksista mihin lapsemme ovat päässeet, mutta ne eivät anna avaimia siihen, miten voisimme tukea ja auttaa oppilaan tavoitteita.
Uudesta näkökulmasta syntyi KnowNow-avain
Olen tehnyt yhteistyötä oppilaiden ja vanhempien kanssa useita vuosia uuden työkalun avulla. Alussa sille ei ollut nimeä, mutta olemme alkaneet kutsua sitä KnowNow -hyvinvointiavaimeksi. Avaimessa yhdistyvät teknologia ja kasvattajien (huoltajat ja opettajat) pedagogia saumattomasti yhteen. Nimensä mukaisesti päätavoite on tuottaa oppilaalle hyvinvointia, jonka sivutuotteena saadaan parempia oppimistuloksia, syvempää keskittymistä ja parempaa käytöstä (kotona ja koulussa).
Taustalla on ajatus, että kun opettajalla on laajempi käsitys oppilaan tilasta, niin on huomattavasti helpompi kohdata lasta ja tarjota oikeanlaista apua sekä ymmärtää hänen todelliset haasteensa. Tänään omien oppilaitteni vanhemmat arvostavat enemmän sitä, että koulussa ei kiusata, kouluun on mukava mennä ja lapsi voi hyvin koulussa ja kotona. Vieläpä niin, että hyvinvoinnin kasvu tuottaa automaattisesti myös parempia oppimistuloksia. Olen tehnyt aiheesta videot suomeksi, englanniksi ja unkariksi.
Video suomenkielisen tekstin kanssa
Video englanninkielisen tekstin kanssa (Video with English text)
Video unkarinkielisen tekstin kanssa (Video with Hungarian text)
Opetusfilosofiani
Tässä video omasta opetusfilosofiastani:
Uutisointia
SuomiAreena – Lähetykset 2018 – Elämänpituinen opinpolku – pitkää piinaa vai osaamisen iloa?
https://www.katsomo.fi/sarja/suomiareena-33001006004/elamanpituinen-opinpolku-pitkaa-piinaa-vai-osaamisen-iloa-942791
MTV3
https://www.katsomo.fi/sarja/huomenta-suomi-33001003/keskiviikko-20-12-klo-625-842788
(Jukka´s interview 1:32:20)
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suomalaisopettaja-ehdolla-opetuksen-nobelin-saajaksi-jukka-kehitti-uuden-tavan-opettaa-matematiikkaa/6696220#gs.E_c8CZM
Helsingin sanomat
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005488534.html
Keskisuomalainen
https://www.ksml.fi/kotimaa/Näin-jyväskyläläisopettaja-tavoittelee-miljoonapalkintoa-–-Lapset-vetävät-leukoja-tunneilla/1082916#cxrecs_s
Iltalehti
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201712132200601952_u0.shtml
Seurakuntalainen
https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/jyvaskylan-kristillisen-koulun-opettaja-ehdolla-opetusalan-nobelistiksi/
Facebook
https://www.facebook.com/jukka.sinnemaki
Twitter
https://twitter.com/JukkaSinnemaki @JukkaSinnemaki
Sivistystyönantajat ( teaching, research, creativity)
http://www.sivistystyonantajat.fi/ajankohtaista/Jyvaskylan_kristillisen_koulun_opettaja_Jukka_Sinnemaki_ehdolla_opetusalan_Nobel_voittajaksi_389.html